Help, mijn stille tijd is saai!

‘Help, mijn stille tijd is saai!’ is al jaren één van de best bezochte workshops op de HGJB-avonden voor belijdeniscatechisanten. Maar hoe kan dat eigenlijk? We hebben toch een God die zichzelf beschrijft als de Levende? Hoe kan contact met Hem dan saai zijn? Doen we soms iets verkeerds?

Ja, we doen iets verkeerds. We belijden wel, dat de Bijbel het Woord van God is, maar we hebben geen idee hoe we het als zodanig kunnen ontvangen. Onze verkeerde beelden over de bijbel verhinderen ons daarbij.

Bijbel als Wikipedia

De Bijbel is vol van waarheid, maar de Bijbel is geen Wikipedia. De Bijbel is namelijk geen encyclopedie, maar verkondiging. Jozua commandeert de zon om stil te staan. Natuurkundig gezien is dat onjuist: het is juist de aarde die draait om altijd al stilstaande zon. In het ene evangelie worden Jezus’ voeten gezalfd door Maria, in het andere zalft ze Jezus’ hoofd.

Zijn dat fouten in de bijbel? Natuurlijk niet! Het geeft alleen aan dat het de schrijvers van die gedeelten er helemaal niet om ging om een natuurkundig correcte weergave van ons zonnestelsel te beschrijven, of om diagnostisch vast te stellen welk lichaamsdeel van Jezus precies gezalfd is. Waar het om gaat is de verkondiging: God is groter dan de zon; Jezus is Maria alles waard.

Bijbel als moraalboek

Het woord ‘evangelie’ betekent ‘goed nieuws’, maar de Bijbel was voor ons slecht nieuws

In mijn studententijd leidde ik een Bijbelkring die ik in mijn gedachten de ‘eigenlijk’-kring ben gaan noemen. De conclusie van elke avond was: ‘eigenlijk zouden we meer moeten…’ en vervolgens kwam er een loffelijk streven – geven, evangeliseren, Bijbellezen etc…  Het was werkelijk deprimerend. We eindigden de avonden met een vervelend gevoel over onszelf. Het woord ‘evangelie’ betekent ‘goed nieuws’, maar de Bijbel was voor ons slecht nieuws: je leeft onder de maat en je moet harder je best doen.

Bijbel als antwoordboek

We willen ons leven goed inrichten. We zoeken naar antwoorden op onze vragen. En dat leven en die antwoorden zoeken we vervolgens in de Bijbel in plaats van bij God zelf. Soms lijkt het erop dat christenen een vier-eenheid dienen: de drie-eenheid + Bijbel. Maar de Bijbel is God niet. De Bijbel is één van de middelen die God gebruikt om met jou te wandelen op je levensweg. Denk er maar eens over na: de vroege christenen hadden geen Bijbel. Misschien een brief van Paulus, maar dat was het dan wel (als ze überhaupt al konden lezen).

Hé wat een leuk idee!Hoe dan wel?

In de kerk wordt er voor de Schriftlezing gebeden om verlichting met de Heilige Geest. Het is de Heilige Geest die de Bijbel voor ons tot een levend Woord van God maakt. Er worden vervolgens in de Bijbel een aantal dingen gezegd over wat het Woord van God dan doet in jouw leven.

1. Het draagt vrucht

In de gelijkenis van de zaaier (Mar. 4) zegt Jezus dat het Woord van God werkt als een zaad dat vrucht draagt in je hart: 30, 60 en 100-voud. Door de Bijbel te lezen zaai je dus het Woord uit in je hart. Het ligt daar een poosje (of wat langer), ontkiemt dan en draagt vervolgens vrucht: wijsheid, vreugde, vrede, kracht enzovoorts.

2. Het heiligt je

In een bijzonder bijzinnetje in Joh. 15:3 vertelt Jezus zijn leerlingen dat ze rein zijn door alles wat Hij tegen ze heeft gezegd. De woorden van Jezus richten onze gedachten op alles wat waar en goed is (Fil. 4:8). Zo vult Hij ons telkens weer met goede dingen en heiligt Hij ons.

3. Het schept nieuwe en toffe dingen

Het Woord van God is als een douche die je verfrist en nieuwe energie geeft

De Bijbel is het scheppende Woord van God en Jesaja 55:10 en 11 vergelijkt dat met regen die de aarde bevochtigd en het graan laat opkomen. Zo werkt het Woord van God ook in jou: het is als een douche die je verfrist en nieuwe energie geeft.

4. Het is het zwaard van de Geest

De Geest maakt graag gebruik van de Bijbel als Gods Woord (Ef. 6:17, Hebr 4:12). Door het lezen worden sommige gedachten of gewoontes of zaken waarbij je betrokken bent gewond of zelfs geamputeerd. Dat kan pijn doen, maar daar word je uiteindelijk beter van.

Hoe wordt Bijbellezen voor jou iets waardevols?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s