4 manieren waarop God tot jou spreekt

‘Ervaringen maken je geloof sterker’, met die stelling begon de workshop ‘geloof en gevoel’. Nou, daar was iedereen het mee eens. Probleem was echter dat de meeste aanwezigen zichzelf ook kwalificeerden als ‘nuchter’: ‘Ik voel niet zoveel’.
Het kwam er eigenlijk gewoon op neer dat er maar bar weinig ervaren werd. Ze stonden droog.

En bestaat God eigenlijk wel, als er niks te merken valt? Hoe merken we het eigenlijk dat God betrokken is op onze levens en contact zoekt met Zijn kinderen? Hoe verstaan we Zijn stem?

Door de Bijbel

De kerk noemt de Bijbel ‘het Woord van God’, vanwege de eenvoudige reden dat de kerk de Bijbel altijd zo ervaren heeft. Door het lezen van de Bijbel spreekt God tot onze harten en ons verstand. Ook zonder dat er een specifieke tekst uitspringt leer je God beter kennen door het lezen van dat boek: hoe Hij is, wat Hij doet en waarom Hij dat zo doet. En ook dat die persoonlijke, aanspreekbare God die in dat boek beschreven staat vandaag nog steeds dezelfde is.

Door een gedachte

Hij hoorde aan de buitenkant van de auto het refrein van dat lied gezongen worden

God spreekt daarom, net als in de Bijbel, nog steeds direct tot Zijn kinderen. Brian Doerksen bijvoorbeeld vertelt hier hoe hij de tekst en melodie ontving van het liedje ‘Maak mij rein voor U’. Terwijl hij in de auto op weg was naar zijn werk, hoorde hij aan de buitenkant het refrein van dat lied gezongen worden. Het is hem ook overkomen bij ‘Come, now is the time’.

Een deelneemster van de Kerstconferentie liet tijdens een samenkomst voor zich bidden. Eén van de bidders zei tegen haar dat ze sterk moest denken aan Ps 27:4. De deelneemster was perplex: dat was de tekst die ze had laten graveren in de binnenkant van haar ring.

Hoe weet je nu of zo’n gedachte die je ontvangt van God is? We willen zekerheid en controle, maar het enige dat we krijgen is de oproep van Maria aan de dienaren op de bruiloft te Kana: ‘Wat Hij ook tegen u zal zeggen, doe het’ (Joh. 2:5). Zo’n gedachte die ineens in je hoofd komt kan soms bizar lijken. Is dat echt van God? Vaak kom je daar alleen maar achter door het gewoon maar te doen (Johannes 7:17).

Hé wat een leuk idee!

Verwachten en vertrouwen

In ‘God verstaan’ vertelt Dallas Willard op welke manier hij Gods stem verstaat. Als er een kwestie is waarin hij leiding zoekt, een idee nodig heeft of een moeilijke keuze moet maken, dan legt hij dat aan God voor in gebed en vraagt hij om hulp.

En vervolgens gaat hij grasmaaien. Minstens een uur. Grasmaaien, of een andere bezigheid waardoor je even afleiding hebt. ‘Ik heb geleerd me dan geen zorgen te maken of het zal werken of niet. Ik weet dat het niet hoeft te werken, maar ben er zeker van dat het zál werken als God iets heeft dat Hij me wil laten weten of wil laten doen.’

Daarna noteert hij hoe hij er op dat moment over denkt. Vaak is het een idee van een bijzondere kwaliteit en houding – dat heeft hij leren te herkennen als van God gekregen.

Door gevoel

‘De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn’ (Rom. 8:16). De Geest communiceert met jouw geest en dat kan dus buiten je verstand omgaan, terwijl je lichaam en je gevoel daar wel op reageren. Tijdens bovenstaande workshop vertelde een deelnemer bijvoorbeeld dat hij tijdens de samenkomst onder het zingen van ‘Here’s my heart Lord’ zijn hart voelde branden. Ik: ‘Dat bedoel je zeker metaforisch?’. ‘Nee echt, de temperatuur ging een paar graden omhoog, het zweet brak me uit!’ En hij vervolgde met: ‘Toen wist ik dat God wil dat ik belijdenis ga doen dit jaar’.

Hij begreep het niet, maar ontving het wel als geschenk van God

Een andere deelnemer (categorie nuchtere boer) vertelde wat hem die ochtend onder het autorijden was overkomen. Op de radio startte een praisenummer in, en direct met het eerste akkoord barstte hij in huilen uit. Hij heeft vervolgens intens naar dit nummer geluisterd en het was de hele dag met hem meegegaan. Hij begreep het niet, maar ontving het wel als geschenk van God.

De filosoof Pascal zei het al: ‘het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent’. Niet het verstand is het kern van onze persoonlijkheid, maar ons hart. Met ons verstand begrijpen we, leren we, houden we de controle. Met ons hart openen we onszelf, ontvangen we, geven we en bewaren we. We kunnen dus heel veel van God ontvangen, zonder dat we dat met ons verstand begrijpen of kunnen bevatten.

Gevoel is niet perse iets softs. Van Bill Hybels kennen we het begrip ‘Heilige woede’. Heilige woede ontvang je van God als je meevoelt met Zijn eigen woede over onrecht in een bepaalde situatie. Dat kan variëren van pestgedrag in de klas tot items op het journaal, van negatieve patronen in een werkcultuur tot maatschappelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat dus ook je boze of negatieve gevoelens van de Geest afkomstig kunnen zijn en je inspireren tot actie.

Sta er eens bij stil: als God op zoveel verschillende manieren communiceert met ons, dan valt er voor ons nog veel te leren en te onderscheiden! Misschien noemt Jezus ons juist daarom wel ‘leerlingen’.

Gelukkig staan we er niet alleen voor: juist over het onderscheiden van Gods stem zei Jezus dat de Geest zelf ons hierin zal leiden en onderwijzen (Joh 16:13).

Op welke manier heb jij Gods stem gehoord?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s