Gods ingrijpen ervaren

Op onze kerkelijke jeugdclub kwam iemand wat vertellen over de Dabar-evangelisatieweek die werd georganiseerd. Een vriendin kwam naar me toe: ‘Jan Willem dit is leuk! Ik doe mee. Jij ook?’ Nou, eigenlijk leek het me helemaal niet zo leuk, maar dat durfde ik niet te zeggen. Ik zei dus heel vroom: ‘Hm. Ik weet het niet. Ik zal er eens over bidden.’ En al snel ging het gesprek ergens anders over. Toen ik die avond naar bed ging schoot  mijn toezegging me te binnen. Tot mijn opluchting bedacht ik dat ik waarschijnlijk sowieso niet kon. Ik had namelijk aangegeven bij mijn baas dat ik in de vakantie wel extra kon werken. Hoewel mijn baas me natuurlijk allang had ingepland, bad ik toch maar even tot God of Hij me duidelijkheid wilde geven over die keuze.

Dit was een bovennatuurlijk ingrijpen van God in mijn leven.

Toen ik wakker werd stond me een beeld voor ogen. De weekplanning van de supermarkt waar ik werkte. Linksboven stond het weeknummer 34, en in de kolom achter mijn naam: ‘vakantie’. Het zal toch niet waar zijn? Ik zocht meteen week 34 op. En ja, het was de week waarin Dabar viel. Ik deed hard mijn best, maar dit kon ik niet wegredeneren. Ik wist van tevoren niet dat de Dabarweek in week 34 viel. Hoe kon het beeld op mijn netvlies dat wel weten? Ik kon maar op één verklaring komen: dit was een antwoord op de korte vraag die ik snel even stelde toen ik al bijna in slaap was gevallen. Dit was een bovennatuurlijk ingrijpen van God in mijn leven.

Gods ingrijpen in emoties, gedachten en woorden

Bijzonder? Valt wel mee. Want Gods ingrijpen in ons leven overkomt ons regelmatig, bijvoorbeeld als God zijn emoties met ons deelt. Als we dus liefde ontvangen voor onze lastige huisgenoot, als we vreugde ontvangen over de vriendschap die Jezus ons biedt, op het moment dat we meevoelen met Gods pijn over gebrokenheid tijdens een journaaluitzending: op al die momenten proeven wij door de Geest iets van Gods eigen liefde, vreugde en pijn.

cover geloven tijdens het tandenpoetsenGods ingrijpen merken we ook op als we letten op onze gedachten. God spreekt soms tot je in de vorm van een gedachte. Je wordt bijvoorbeeld wakker en het eerste waar je aan denkt is een fragment uit een christelijk lied. Zo is je eerste gedachte op een dag voor God en ervaar je wat Jesaja al merkte: ‘elke ochtend wekt Hij mijn oor, zodat het toegerust is om aandachtig te horen.’

Het is lang niet altijd mogelijk om onderscheid te maken tussen je eigen gedachten en gedachten die je van God krijgt. Soms echter is een gedachte zo apart dat wel duidelijk is dat je er niet zelf op bent gekomen. Ik zat bijvoorbeeld eens in de trein in mijn reader te lezen, toen ineens de gedachte voorbijschoot: ‘Verstaat gij wat gij leest?’ – de vraag van Filippus aan de Ethiopiër in Hand. 8. Ik keek verbaasd op en zag dat de man tegenover mij een hoofdstuk zat te lezen met als titel: ‘De Weg, de Waarheid en het Leven’. Na wat onopvallende blikken op zijn bladzijde, werd mij duidelijk dat die man een evangelisatieboekje aan het lezen was. En de heilige Geest gaf mij blijkbaar de opdracht om daar met die man over in gesprek te komen.

Moest ik nu de stilte verbreken?

Eerst was ik uitgelaten. Yes, God wil mij gebruiken! Vervolgens keek ik eens verder om mij heen. Het hele treinstel zat mutje vol. En het was doodstil. Niemand zei iets tegen elkaar. Iedereen las in een boek of keek naar buiten of sliep. Moest ik nu de stilte verbreken? Ik schraapte mijn keel. Slikte eens. Haalde diep adem. En zei niets. Ik kreeg het niet over mijn lippen. Dit vond ik te spannend.

Jezus vertelde zijn leerlingen dat ze zich geen zorgen hoefden te maken over wat ze moesten vertellen als ze bevraagd werden over het geloof. De heilige Geest zou hen op dat moment de goede woorden geven. God werkt dus niet alleen in op je gevoelens en gedachten, maar ook door je daden heen. Heb je jezelf wel eens verbaasd over iets wat je zei? Dat zou heel goed de heilige Geest kunnen zijn geweest.

God doet mee

Onze God staat niet aan de zijkant van het veld ons aan te moedigen met goede raad, tips en trucs, terwijl wij het zelf allemaal maar klaar moeten spelen. Nee, God zelf komt het speelveld op en ondersteunt ons metterdaad. Zelfs in die mate dat Hij eraan ten onder gaat, op Golgotha. Dat offer van Jezus was doorslaggevend en tekent God zoals Hij is: Hij springt voor je op de bres. Hij vangt de klappen op. En nog steeds grijpt Hij in tot heil van onszelf en anderen. Dus hoe je situatie er op dit moment ook uitziet, het is nooit verloren. De wanhoop zal nooit de overhand krijgen. Want God grijpt in. Zijn naam betekent zelfs: Ik ben er. Ik zal er zijn. En als God er is, dan is Hij er ook met zijn kracht om de situatie te veranderen.

Het ingrijpen van God mogen we trouwens ook verbreden naar het werk dat door de kerk wordt gedaan. De kerk is immers het lichaam van Christus? De daden van de kerk zijn de daden van Christus. De activiteiten van je plaatselijke diaconie zijn misschien niet zo bovennatuurlijk en spectaculair, maar een nieuwe wasmachine voor een arm gezin kan soms meer bemoediging zijn dan een Bijbeltekst die je te binnen schiet.

Dit is een fragment uit ‘Geloven tijdens het tandenpoetsen – twaalf oefeningen’.

(Het vervolg staat hier)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s