Hoe moet ik bidden voor genezing?

Een familielid of een vriend is ernstig ziek. Natuurlijk bid je om genezing, maar stiekem vraag je je af: zou het wel zin hebben? Hoeveel ‘kans’ op genezing geeft gebed nu eigenlijk? Begrijpelijk dat veel jongeren (en ouderen) rondlopen met vragen die hiermee te maken hebben. We lopen er een paar langs.

Hoe moet ik bidden, zodat iemand geneest?

We geloven als christenen niet in ‘toverformules’, zo van: als je maar zoveel keer, of precies zó bidt, dan zul je verhoord worden. Wij geloven in een levende God en over Hem hebben wij geen controle. Of iemand geneest, is dus niet afhankelijk van hoe jij bidt, maar ligt in Gods hand. We kunnen geen genezing ‘claimen’.

Toch maakt het wel uit of we bidden of niet.

Toch maakt het wel uit of we bidden of niet. Juist omdat we weten dat God kan genezen, bidden wij erom. De Heere God wil door ons gebed heen werken. In de evangeliën geeft Jezus Zijn leerlingen zelfs de opdracht om te genezen. En na Pinksteren ontvangen sommige gelovigen van de Heilige Geest ‘genadegaven van genezingen’ (1 Kor. 12:9). Die mogen we gebruiken. Maar dan nog kun je niet zeggen dat iemand die gaven ‘bezit’. De Heilige Geest is de Bezitter van alle gaven. Hij geeft aan ieder afzonderlijk zoals Hij wil (1 Kor. 12:11).

Waarom moet ik bidden voor genezing?

Je ‘moet’ niets. Maar bidden mag altijd.  God laat ons niet alléén in deze wereld. Hij is er; en Hij is betrokken op ons leven. God doet ook nu nog wonderen. Hij kan door jouw gebed een ander genezen. Daarom mag je je uitstrekken naar gaven van genezingen. Zo wordt er iets zichtbaar van het Koninkrijk van God in deze wereld.

Kan ik voor m’n eigen genezing bidden?

Dat kan zeker. Bartimeüs is één van de vele zieken die Jezus direct aanroepen voor genezing (Mark. 10:46-52). Ook de vrouw die al twaalf jaar ziek is, gaat zelf naar Jezus toe omdat ze verlangt naar genezing (Luk. 8:43-48). Daarnaast zien we in de Bijbel ook voorbeelden van vrienden of ouders die hun zieke bij Jezus brengen. Als jij ziek bent, kunnen dus zowel jijzelf als anderen voor jouw genezing bidden.

Waarom werkt het ene gebed wel en het andere niet? Het lijkt zo selectief!

Besef dat God degene is die bepaalt wie er geneest en wie niet. Dat lijkt voor ons misschien selectief, maar dat komt doordat wij niet in Gods plannen kunnen kijken. Aan de ene kant mogen we geloven dat het Koninkrijk van God is aangebroken. In het Nieuwe Testament worden genezingen tekenen van dat Koninkrijk genoemd. Daarin zie je dat Jezus de dood heeft overwonnen. In en door Hem is er vernieuwing en herschepping.

banner kcAan de andere kant zien we dat nog niet iedere zieke wordt genezen. We leven nog steeds in een gebroken wereld, waarin ziekte en dood aanwezig zijn. Pas als Jezus terugkomt, zal alles volmaakt zijn. Het Koninkrijk is er al wel, maar nog niet volledig. Daarom leven we nu nog in de spanning tussen ‘nu al’ en ‘nog niet’. Sommige mensen worden genezen, als teken van het komende Koninkrijk, maar nog niet iedereen. Als je niet geneest, betekent dat niet dat God niet bij je is. Hij gaat met jou een andere weg dan genezing. Dat kan moeilijk en zwaar zijn, maar Hij blijft erbij!

Als je vraagt of bidden werkt, kun je zeggen: zeker, elk gebed ‘werkt’, want het brengt ons verlangen naar genezing bij God. Gebed is in contact komen met God en dat ‘werkt’ altijd. Maar hoe het werkt, is aan God. Wij mogen bidden om genezing, maar moeten het daarna bij God laten. Het meest bijzondere werk van God is misschien juist wel dat Hij ons vasthoudt in het lijden, zodat wij ons geloof niet kwijtraken.

 

Heb ik wel genoeg geloof om voor genezing te bidden?

Het is niet de ‘hoeveelheid’ van je geloof die bepaalt of je genezen wordt. Er zijn mensen die je het idee geven dat het jouw eigen schuld is als je niet geneest. Je geloof zou dan te klein zijn, of er zijn zonden die de genezing belemmeren. Het gevaar is dan dat je op jezelf wordt teruggeworpen in plaats van bij Jezus gebracht.

Voor Jezus is dat ‘zwakke’ geloof genoeg

Het is inderdaad goed om erover na te denken of er zonden tussen jou en God in staan. Als dat zo is, moet je die belijden. Maar een speurtocht naar je eigen geloof is eigenlijk altijd teleurstellend. Want wie kan zeggen dat hij ‘genoeg’ gelooft? Gelukkig lezen we in het evangelie over iemand die naar Jezus roept: ‘Ik geloof, Heere, maar kom mijn ongeloof te hulp’  (Mark. 9.24)! En voor Jezus is dat ‘zwakke’ geloof genoeg.

Het kan juist ontspannend zijn wanneer je beseft dat God de enige is die kan genezen. Hijzelf bepaalt of het wel of niet gebeurt, en zo ja, op welke manier. Het hangt gelukkig niet van jou af.

Laat God soms expres mensen ziek zijn?

Dat is een begrijpelijke vraag, maar het antwoord is niet zomaar te geven. Ik zei al dat wij geen inzicht hebben in Gods plannen met deze wereld, laat staan met die voor ieder mens. Dat is voor ons verborgen (vgl. Deut.29.29). Wij mogen dat dan ook nooit voor een ander die ziek is, invullen. Wel belooft God dat Hij alle dingen zal laten meewerken ten goede, voor hen die God liefhebben (Rom. 8:28).

 

Dit artikel is geschreven door ds. Bart de Bruin en eerder verschenen in de PIT.

6 thoughts on “Hoe moet ik bidden voor genezing?”

  1. Geachte meneer / mevrouw,

    Ik heb een hele lieve kat die Sammie heet die al geruime tijd ziek is. Hij heeft een hartaandoening, chronische astma en vocht in zijn longen. Ik loop al maanden bij een dierenarts. Hij krijgt medicijnen. En ik bid al maanden voor hem uit de grond van mijn hart om Sammie te helpen in deze strijd. Om hem te genezen. Toen ik vorige maand een week van huis was, ging hij opeens erg achteruit. Mijn ouders zijn langs de dierenarts gegaan. Ze kunnen nog weinig voor hem doen. Nu eet en drinkt hij amper. Hij is alles voor me. Ik geef niet om materie. Ik geef om het leven, mijn familie, dieren en de natuur. Ik heb gisteren de hele dag gebeden. Ik ben nu ook aan het bidden. Ik leg mijn handen op mijn kat en zag het volgende:

    “Hemelse Vader, U bent nauw betrokken bij het gevecht dat ik wij dit moment strijden. U kent de pijn en de wanhoop. U kent het verlangen van mijn hart om Sammie’s ziekte genezen te zien worden. Ik vraag U nu om Uw genezende aanraking. Ik weet dat U in staat bent om te genezen, net als in de Bijbelse tijden.

    Ik begrijp ook dat U zal kiezen wat voor mij het beste is. Ik bid dat ik door deze beproeving dichter tot U zal komen; dat U mijn troost en mijn kracht zal zijn. Ik bid dat U uiteindelijk, wat er ook gebeurt, geëerd zult worden door wat er met mij gebeurt. Ik bid dit in de naam van Jezus. Amen.”

    Ik ben nog nooit zo wanhopig geweest. Ik wilde deze situatie aan u kwijt.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn van der Hoeven

    Like

  2. Mijn ervaring met genezing is dat het altijd de wil van God is om te genezen, Jezus zegt het tegen de melaatse die Hem vraagt of Hij hem wil genezen. Ik bid met ongelovige voor genezing en mijn ervaring is dat mensen bijna altijd genezen of er in ieder geval iets ervaren in hun lichaam. Bijvoorbeeld het bidden voor het gelijk worden van benen was altijd met 100% resultaat. En ook heb ik mee gemaakt dat als we ongelovige die net genezing hadden ontvangen lieten bidden voor genezing bij andere ongelovige er ook altijd genezing plaats vond. Dus ik geloof dat ieder gelovige de gave van genezingen heeft precies volgens 1 cor 12. En in geloof in de naam van Jezus er altijd iets gebeurt als er voor de zieken wordt gebeden. Wat zullen we ook anders verwachten Jezus heeft met Zijn striemen onze genezing duur betaald.

    Groetjes Zegen en Geloof, Bas

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s