Hoe maak je goede keuzes?

Vaak zien we ons leven als een zoektocht door een intercity-treinstation. Als we onderweg willen naar succes, vreugde en geluk, dan moeten we zoeken en rennen om de juiste trein te pakken. Denken we.

Als we aan God vragen ‘moet ik hier heen?’, kan het zomaar stil blijven

Probleem is alleen dat als we aan God vragen ‘welk perron moet ik nu hebben’ of ‘mag ik wel door dit poortje heen?’, dat het dan zomaar stil kan blijven. Vervolgens gaan we twijfelen aan onszelf of aan God en dat is niet iets waar we echt gelukkig van worden.

Maar misschien blijft God wel stil, omdat het bovenstaande beeld van wat het leven eigenlijk ís, niet klopt. Ons leven is niet een zoektocht door de ondergrondse labyrinten van een uit zijn voegen gebarsten treinstation naar die ene trein die ‘geluk’ heet. Ons leven is misschien veel beter te vergelijken met het beeld van een tuin. Om daar iets moois van te maken zijn we soms hard aan het zwoegen. Gelukkig staan we er niet alleen voor, Maria ziet Jezus immers aan voor de tuinman. En dat is Hij ook.

Gods leiding is dus niet zozeer de vraag ‘moet ik nu naar perron a of perron b?’. Gods leiding gaat veel meer over de vraag ‘Wat zal ik vandaag eens gaan doen in mijn tuin?’.

Nu gaat het meteen aan het begin van de bijbel al over zo’n tuin: de hof van Eden. De mensen in die tuin laten zich op drie manieren leiden: hun creativiteit, hun verlangens en hun geloof. Ook voor ons zijn dat de richtingaanwijzers in ons leven.

Jouw creativiteit

De allereerste menselijke keuze die wordt beschreven in de bijbel is deze:

Toen vormde Hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en Hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. (Genesis 2:19)

God was benieuwd welke namen Adam aan de dieren zou geven. Adam kon het dus niet fout doen, het was geen toets. Integendeel: God liet hem met zijn creativiteit juist iets moois toevoegen aan de wereld.
Dat juist dit de eerst beschreven menselijke keuze is, is niet zomaar. Ook veel van onze keuzes lijken op bovenstaande: vaak gaat het helemaal niet over goed of fout, van God af of naar Hem toe, maar is het gewoon een kans om onze eigen persoonlijkheid vorm te geven. Om vanuit onze unieke individualiteit en creativiteit iets toe te voegen aan en te betekenen voor deze wereld.

Adam maakte de tuin een mooiere plek door zijn creativiteit ruimte te geven en dat mag ook voor ons een stimulans zijn om zonder angst onze weg te gaan in het leven. We hoeven niet bang te zijn het verkeerd te doen. Het leven is geen toets; het leven is een tuin en in onze creativiteit weerspiegelen wij de Creator. Samen met Hem bouwen wij mee aan Zijn Koninkrijk.

Jouw verlangen

De tweede keuze die staat beschreven in de bijbel wordt gemaakt in het gesprek dat Eva heeft met de slang.

De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan. (Genesis 3:4-6)

We zien onszelf graag als logische en rationele wezens en we houden onszelf graag voor dat we op basis van argumenten onze keuzes in het leven maken. Maar zo werkt het helaas niet. Onze keuzes maken we maar al te vaak op grond van onze diepste en vaak onbewuste verlangens en neigingen. Pas achteraf zoeken we er dan vaak goede redenen bij. Dat we worden gedreven door soms bewuste, soms onbewuste verlangens en neigingen zien we ook in dit verhaal. Eva plukt de appel vanwege haar begeerte (de appel ziet er lekker uit) en haar hoogmoed (ze wilde als God zijn).

Hé wat een leuk idee!

Daarom heeft spreuken ook de volgende aanwijzing voor ons:

Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven (Spreuken 4:23)

Ons hart is de plaats van al die onbewuste neigingen, zoals begeerte, hoogmoed en zelfgerichtheid. Dat zal onherroepelijk onze keuzes beïnvloeden en niet perse ten goede. Daarom is het zo mooi dat Jezus ons vertelt: ‘Ik sta aan de deur en Ik klop’ (Op. 3:20) Hij wil ook in ons hart zijn. En met Jezus komt er dan ook liefde mee. Juist liefde is een heel krachtige motivatiebron. Vanwege de liefde vinden we soms de kracht om de dingen te doen en de keuzes te maken waar we eigenlijk geen zin in hebben.

onbewust automatisch de goede keuzes maken

Door te waken over ons hart en het te laten vullen met liefde, vreugde en vrede sorteren we onbewust dus al voor op het automatisch maken van de goede keuzes.

Jouw geloof

Eén van de volgende keuzes die vervolgens worden gemaakt in de bijbel staat beschreven in Genesis 4. God merkte het offer van Abel op, maar voor Kaïn en zijn offer had Hij geen oog. De auteur van de Hebreeënbrief beschrijft waarom dat was.

Door zijn geloof had het offer dat Abel aan God bracht meer waarde dan dat van Kaïn (Hebreeën 11:4)

Het geloof van Abel was dus doorslaggevend. Sta er eens bij stil: twee mensen doen precies hetzelfde. Maar bij de één heeft het betekenis en brengt het iets teweeg en bij de ander niet. Zo is het ook met onze keuzes. Die kunnen iets betekenen voor God en impact hebben, of niet. En dat heeft dus niet zozeer te maken met de inhoud van die keuzes, maar juist met onze houding er achter: ons geloof. Paulus doet daarom tot tweemaal toe deze fascinerende oproep:

Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem. (Kol 3:17)

Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God. (1 Kor. 10:31)

Wat je ook doet, doe het tot eer van God. Het gaat er dus niet om of onze keuzes goed of fout zijn, maar of we onze keuzes maken in geloof. Bevrijd van de angst om fouten te maken, kunnen we ons leven laten leiden door liefde.

Wat helpt jou nog meer om Gods leiding in je leven te ontdekken?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s