Jezus Christus komt terug, maar wanneer?

Ja, wanneer komt Jezus terug? Het eerste wat me dan te binnen schiet is: dat kun je niet weten. Jezus zelf wist het immers ook niet en Paulus schrijft toch ook dat de dag des Heren komt als een dief in de nacht? Leef maar gewoon je leven, als het zover is merk je het vanzelf. 

Het lastige aan bovenstaande overweging is echter, dat de wederkomst van Jezus Christus in de bijbel juist één van de rode lijnen is. In de vroege kerk was er ruimschoots aandacht voor. Jezus, Paulus, Petrus en Johannes spreken er uitgebreid over en geven ons aanwijzingen. En het is best interessant die aanwijzingen gewoon eens te bekijken.

Paulus bijvoorbeeld schrijft inderdaad dat de dag des Heren komt als een dief in de nacht. Hij vervolgt dan echter met de mededeling dat dit alleen geldt voor ongelovigen. Voor ons geldt dat dus niet! ‘Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, want u bent allen kinderen van het licht’ (1 Thess. 5:4). De wederkomst van Jezus Christus zal ons dus verrassen als een dief in de nacht, wij zullen daarop voorbereid zijn. Door de Bijbel heen zijn er verschillende aanwijzingen opgetekend, die ons helpen ons voor te bereiden op Zijn komst.

Israël wordt gered

Paulus beschrijft in Romeinen 9-11 het plan van God met het volk Israël en dat loopt uit op Rom. 11:26: ‘Dan zal heel Israël worden gered’. Een voor de hand liggende interpretatie daarvan is dat een groot gedeelte van het volk zal bestaan uit Messiasbelijdende Joden. Er is discussie over hun huidige omvang, maar wel is er overeenstemming dat de afgelopen decennia hun aantal sterk is toegenomen. Trek je die exponentiële toename door, dan is Israël over nog een paar decennia voor een groot deel Messiasbelijdend.

Het evangelie is verkondigd aan alle volken

Jezus zegt in Mat. 24:14: “Als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.”

In 2025 een bijbelvertaalproject in elke taal

Wycliffe Bijbelvertalers wil in 2025 in elke taal van de wereld een Bijbelvertaalproject hebben lopen. In combinatie met de plannen van Google en Facebook om iedereen ter wereld vrije toegang tot het internet te gaan bieden, zal dit ertoe leiden dat het moment dat elk volk van het evangelie heeft gehoord aanstaande is.

Wereldchaos

In Mattheüs 24 beschrijft Jezus de chaos op de wereld in het eind der tijden. Volgens prognoses van de VN zal de wereldbevolking tot 2050 toenemen tot zo’n 9 miljard. Dát, in combinatie met klimaatverandering en toenemende schaarste van energiebronnen en water, leidt in bepaalde scenario’s inderdaad tot chaos: onevenredige voedselverdeling, regionale en internationale conflicten en een overbelasting van het milieu.

Hé wat een leuk idee!

Herbouw derde tempel & Armageddon

Dan is er bij anderen ook nog de volgende overweging: Jezus komt pas terug als alle beloften uit de Bijbel vervuld zijn. Eén van de markante beloften die nog uitstaat is die uit Ezechiël 40-47. Ezechiël ontvangt een gedetailleerd beeld van de tempel die eens op de tempelberg in Jeruzalem zal staan. Aan de nauwkeurige beschrijving is af te leiden dat dit niet de tempel betreft die Herodes heeft gebouwd (de tempel waarin Jezus rond heeft gelopen).

The Temple Institute is momenteel bezig met fondsen te werven voor de bouw van deze tempel

The Temple Institute is momenteel bezig met fondsen te werven voor de bouw van deze tempel van Ezechiël. Dat zal nog wel een jaar of dertig duren. Op de plek waar die tempel moet komen staat nu echter nog de Al Aqsa moskee. Als de derde tempel daarvoor in de plaats zal komen, zijn politiek gezien de rapen gaar en is er grote kans op het Armageddon: de laatste strijd bij Jeruzalem (Op. 16:16).

100-jarig bestaan staat Israël

Bovenstaande vier overwegingen vanuit de Bijbel zouden kunnen wijzen op een tijdsframe van een jaar of dertig, veertig. Dan is er ook nog een buiten-bijbelse overweging die wel wordt genoemd: ergens in die periode, in 2048, viert de staat Israël zijn 100-jarig bestaan. Een bijzonder moment, dat als ontsteking zou kunnen dienen voor een onafwendbare reeks van gebeurtenissen richting het einde van de wereld.

Onder andere op grond van bovenstaande overwegingen zijn er christenen die de wederkomst van Jezus nog in hun eigen leven verwachten.

Zou jij graag willen dat Jezus snel terugkomt?

8 thoughts on “Jezus Christus komt terug, maar wanneer?”

  1. Ik zie uit naar die dag, nooit meer trainen, nooit meer pijn. Getroost worden door Gods nabijheid, voor altijd leven in Zijn aanwezigheid. Hoe heerlijk zal dat zijn!

    Liked by 1 persoon

  2. Het zou ook 2033 kunnen zijn.
    Duizend jaren bij de HEERE zijn als één dag bij ons.
    Dus dat Jezus is opgestaan in het jaar 33 is dag één
    1033 is dag twee en 2033 is dag drie…toch??
    Maar laten we hier maar niet aankomen en afwachten tot God Zijn Zoon opnieuw naar de aarde zal sturen..

    Like

  3. Ho ho, niet zo snel met het woord “bewijs”.

    “Trek je die exponentiële toename door, dan is zo rond 2048 een groot deel Messiasbelijdend.” – Dat klopt. maar dat is nog geen bewijs dat Jezus terugkomt. in het jaar 2100 is, volgens die lijn, een nog groter deel messiasbelijdend.

    Wat betreft wereldchaos: vroeger was niet alles beter. Vroeger ging men al dood bij een simpele ziekte, nu hebben we dokters, vaccinaties, etc. Ook aan het klimaatprobleem wordt hard gewerkt. Ook bij een mensenoverschot zal er een (op z’n minst natuurlijke) oplossing zijn. (we hebben geen keus)

    Dat Israel 100 jaar bestaat in dat jaar is leuk, maar het is natuurlijk geen bewijs. Het feit dat ik ooit 100 wordt zegt niet dat ik dan dood ga.

    Dit zijn geen bewijzen en het is ook niet te bewijzen. In de eerste eeuw dachten ze al dat de eindtijd nabij was. Jezus heeft iets gezegd als: “deze generatie nog zal het meemaken.” Het duurt dus al langer dan verwacht.

    Probeer nu mensen niet te overtuigen van een datum, of tijdstip, en probeer het ook maar niet te begrijpen. Als in 2048 Jezus dan niet teruggekomen is zullen anderen weer zeggen: “Zie je! de christenen hebben het fout!”

    Hij zal komen als een dief in de nacht.

    Like

  4. Alleen God de Vader weet wanneer Jezus terugkomt. Jezus zelf weet het niet. De tekenen van de tijd wijzen er steeds meer op. Er zullen meer rampen zijn, oorlog, aardbevingen, de anti christ zal komen. In de tweede kamer willen ze de wet op de zondagsrust afschaffen. Het begin van de antichrist. Hij zal inderdaad komen als een dief in de nacht.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s