7 tips om weer rust te vinden

De studiedruk is hoog. De agenda staat vol. Je sport. Je bent bij kerkelijke activiteiten betrokken. Je stopt tijd in vrienden. Je gaat naar een jeugd- of studentenvereniging. Je winkelt in Amsterdam. Je gaat naar de film met vrienden in Arnhem. Je bouwt aan een ziekenhuis in Kenia en klust eerst zelf de reiskosten bij elkaar. Je gaat vijf keer per jaar op vakantie of gaat een weekend weg, met ouders of vrienden.

Overdreven geschetst? Vast wel een beetje. Toch heb je misschien wel wat van jezelf herkend in deze schets. Dan heb je vast ook al ontdekt wat de keerzijde is van alle drukte. Je bent vaak lichamelijk moe en soms ook emotioneel uitgeput. Aan schoolwerk of studie kom je eigenlijk te weinig toe. Je bent thuis regelmatig chagrijnig. Je gaat sjoemelen met de invulling van de zondag, want je moet toch af en toe uitslapen en studeren. Voor alle druktemakers onder ons volgen daarom een paar praktische adviezen.

1: Maak keuzes

Niet kiezen, is opbranden. Je kunt niet alles doen en bijwonen. Vermoeidheid en chagrijnigheid zijn rode lampjes die je serieus moet nemen, het zijn indicaties van burn-out klachten. Dat kun je voorkomen door te kiezen en niet alles te willen. Kiezen is niet altijd makkelijk, maar het is onzin om te denken dat je sommige keuzes niet kunt maken. Als de dokter zou zeggen dat je het vanaf nu rustig aan moet doen, blijk je toch tegen dingen ‘nee’ te kunnen zeggen.

2: Vraag je af waarom je zo druk wil zijn

Wat maakt jou soms zo onrustig druk? Denk je dat God dat van je vraagt?

Wat maakt jou soms zo onrustig druk? Denk je dat God dat van je vraagt? Dat is – gelukkig – niet waar. God heeft niet voor niets een rustdag bedacht, die een ontspannende uitstraling mag hebben naar de hele week. Of ben je jezelf misschien aan het vergelijken met anderen, die zo’n fantastisch druk sociaal leven leiden? Dat is begrijpelijk, maar niet slim. Tegen echte vrienden kun je ook ‘nee’ zeggen als je vandaag iets anders wilt doen dan uitgaan. Misschien stel je wel hoge eisen aan jezelf. Maar door teveel van jezelf te eisen, word je steeds onzekerder (‘Doe ik het en ben ik wel goed genoeg?’). Wees jezelf – mét onvolmaaktheden.

3: Leef gezond

Beweeg genoeg. Als je aan voldoende bewegen niet toekomt, ga dan op sport. Slaap ook genoeg, minimaal acht uur per nacht. Ga op een vaste tijd naar bed en kom er op een vaste tijd uit. Zorg voor een normaal dag- en nachtritme en bedenk dat de nacht bedoeld is om te slapen en de dag voor je bezigheden. Daarbij is het ook een goed voornemen om gezond te eten (ontbijt dus ook!). Eet op geregelde tijden. Je zult echt profijt hebben van een gezonde levensstijl. Je zult meer aankunnen zonder moe te zijn.

4: Gebruik je agenda

Drukke mensen moeten de structuur in hun leven bewaken. Noteer je plannen en verspreid ze over de weken en maanden. Dan voorkom je bijvoorbeeld dat je vlak voor je tentamens ontdekt dat je nog veel moet doen en dus ’s nachts moet werken. Met behulp van je agenda kun je pieken in je bezigheden zoveel mogelijk voorkomen. Want juist die kunnen je paniekerig maken. Laat in je agenda ook eens dagen of avonden open. Niet alle dagdelen hoeven gevuld te zijn; en je hoeft niet per se elke avond of zaterdag de deur uit te gaan. Daarnaast is het voordeel van lege ruimte in je agenda dat je ook onverwachte leuke ideeën een plek kunt geven.

Hé wat een leuk idee!

5: Wat belangrijk is gaat voor

Als je een grote pot eerst vult met knikkers en in de lege ruimte ertussen nog wat kraaltjes doet, er vervolgens droog zand in laat lopen en ten slotte de pot met water vult, kan er veel in. In de omgekeerde volgorde kan dat niet. Dat wordt een puinhoop. Zo is het ook met het indelen en uitvoeren van je bezigheden. Eerst doe je wat het belangrijkste of het meest tijdrovende is. De grote dingen dus. Daarna doe je wat minder belangrijk is, en dan pas wat onbelangrijk (en misschien wel het leukst). In deze volgorde kan er veel in een dag.

In deze volgorde kan er veel in een dag.

Als je eerst je verslagen maakt, dan de afwas op je kamer opruimt, en vervolgens gamet met een huisgenoot, doe je veel. Als je het omkeert en met de kleine, onbelangrijke dingen begint, kan er maar weinig in een dag. Als je de dag begint met Facebook, daarna een vriendin belt, dan een nieuwe zonnebril gaat zoeken in vijf winkels, zijn je morgen en je middag al voorbij en heb je nog steeds eigenlijk ‘niets’ gedaan. Je baalt dat je schoolwerk er nog ligt, en dat je uiteindelijk niet aan je goede voornemens bent toegekomen.

6: Bid en vast

Vergeet je dagelijkse momenten met God niet, in bijbellezen en bidden. Die horen bij de belangrijke dingen. Maar ook vasten mag hier genoemd worden. Denk dan niet zozeer aan vasten van eten, maar zet voor lange of korte tijd op een laag pitje wat je leven zo vult dat het een afgod kan worden. Probeer eens te vasten van Youtube-filmpjes of iets anders wat je veel tijd kost. Je ontdekt dan dat je dagen daar rustiger van worden. Je ontspant ervan en daarna leer je er relaxter mee omgaan.

7: Zoek de balans in je bezigheden

Leer het nu! Er zijn teveel mensen die als ze dertig of veertig zijn ontdekken dat ze te lang onverantwoord druk en ongezond geleefd hebben. Dan heb je vaak een hulpverlener nodig om je leven weer op orde te brengen. Hulpverleners zijn aardige mensen, maar ’t is toch leuker als je ze niet nodig hebt.

Door: Nico van der Voet, eerder gepubliceerd in de PIT

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s