Met God een nieuwe start

Herinner je je Paris Hilton nog? Of Hans van der Togt? David Hasselhoff? Peter Jan Rens? Lance Armstrong? Het zijn de sterren uit mijn tienertijd. Heel soms kom ik ze nog tegen in de entertainment-rubriek van nu.nl. Stuk voor stuk zijn ze op een zijspoor terecht gekomen en afgeserveerd. De verslaggeving over hun belevenissen dient nu enkel nog als waarschuwing: zorg ervoor dat jij je leven niet eindigt in de krochten van ‘s werelds entertainmentrubrieken.

Nu is er voor mij sowieso niet veel kans dat ik die rubriek ooit haal, maar het appèl grijpt me wel naar de keel: hoe voorkom ik dat ik op een zijspoor terecht komt en uitgerangeerd raakt? Wat stelt mijn leven nog voor als ik een paar onfortuinlijke keuzes maak? Kan ik dan nog iets betekenen voor mijn omgeving, voor de wereld, voor God?

God van de winnaars

Want God, zo heb ik geleerd uit de kinderbijbel, is de God van de winnaars. De God van Abel, niet van Kaïn. De God van Isaak, niet van Ismaël. De God van Rachel, niet van Lea. Het beeld dat ik van God had, komt wel ongeveer overeen met wat Herman Brood ooit zong: ‘Als je wint, heb je vrienden’. Maak de goede keuzes – dan is God met je. Falen is geen optie.

Maak de goede keuzes – dan is God met je. Falen is geen optie.

Maar wat dan als je iets verprutst? Verblind het verkeerde bochtje neemt? In het tweede rijtje terechtkomt? Je prettig voelt als muurbloempje? Als laatste wordt gekozen met gym? Welke betekenis heeft je leven dan nog?

Gelukkig heeft Jezus ons het ware gezicht van God laten zien: Hij houdt van verliezers. Hij is gekomen voor zondaars. Hij is ook de God van Kaïn, Ismaël en Lea.

Kaïn

Kaïn sloeg Abel dood uit jaloezie en werd vervolgens door God vervloekt en verbannen: hij moest rondzwerven over de aarde. De kinderbijbel eindigt hier. Maar in de gewone bijbel gaat het leven van Kaïn verder, met een vrijpostig gebed van Kaïn: ‘Dit is te zwaar. Zo red ik het niet’. En dan ontvangt hij van God zelf een merkteken als beveiliging. Wellicht het teken waarover wordt gesproken in Openbaring 22:4 ‘Zijn naam staat op hun voorhoofd’?

Hoe dan ook, dat merkteken betekent voor Kaïn weer een nieuwe start. Zijn vrouw ontvangt een kind. Zijn kleinkinderen ontvangen namen met veelzeggende betekenissen. Mechujaël betekent: priester van God. Metusaël betekent: man van God. Ze zijn vernoemd naar de Heer. Ze dienden Hem dus!

Jezus heeft ook Kaïn gered

En als klap op de vuurpijl bouwt Kaïn een stad, ondanks de vervloeking dat hij zou rondzwerven over de aarde. Voor Kaïn is daar dus werkelijkheid geworden wat Paulus schrijft in Galaten 3: ‘Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek door voor ons te worden vervloekt’. Jezus heeft ook Kaïn gered.

Ismaël

Heel even leek het erop of Ismaël nooit geboren zou worden: Hagar was gevlucht voor Sarai. God echter riep haar tot de orde en zegende haar en het kind in haar buik. Ismaël werd zo de eerste in het rijtje Isaak, Jedidja, Immanuel, Johannes en Jezus: de kinderen die van God zelf een naam hebben gekregen.

Dat Ismaël bijzonder was voor God blijkt ook wel uit de wonderlijke redding als Hagar voor de tweede keer Abraham en Sara verlaat. Ze dolen rond in de woestijn en zijn ten dode opgeschreven, als God het gekerm van Ismaël hoort en hen redt. In het vervolg van zijn leven geldt dan: ‘God beschermde de jongen, zodat hij voorspoedig opgroeide.’

Zijn zonen groeiden uit tot de stamvaders van twaalf volken. Eén van die volken, Kedar, stond bekend om haar mooie tenten en die worden in Hooglied nog aangehaald om de schoonheid van de bruid van Christus mee te vergelijken: ‘Meisjes van Jeruzalem // donker ben ik, en mooi // als de tenten van Kedar’.Hé wat een leuk idee!

Lea

Lea is de vleesgeworden tweede keus. Synoniem zelfs voor een grote tegenvaller: ‘En zie, het was Lea’. Jakob hield meer van Rachel, wat een ellendig leven zal Lea dan gehad hebben, toch? Altijd de tweede viool spelen.

Toch bepaalde dat niet haar levensgeluk. In Genesis 29 wordt beschreven hoe Lea reageert op de geboorte van haar eerste drie kinderen. Telkens spreekt ze de hoop uit dat Jakob nu van haar zal houden. Bij nummer vier echter, Juda, reageert ze anders: ‘Nu zal ik de Heer loven!’. Juda is de voorouder en de voorafschaduwing van de Here Jezus. In Juda zag Lea de Here Jezus. En als je Jezus ziet, krijg je zicht op de rijkdommen van God. Hij vervult onze zucht naar liefde en betekenis en zingeving en dat is het geluk.

God van de verliezers

Zo nu en dan maken we allemaal tijden mee waarop we worden blootgesteld aan nederlagen en teleurstellingen. In al die nood is er dan gelukkig sowieso één baken: God is de God van verliezers. En als Hij de God van Kaïn, Ismaël en Lea wilde zijn – dan wil Hij ook de onze zijn en redden uit alle nood.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s