5 Dingen die ik niet meer geloof

De paradox van mijn wagenpark bestaat erin dat de Suzuki Swift met een 1.0 motor veel sneller optrekt dan de Ford Focus met 1.9 literinhoud. Komt natuurlijk door de superbasic uitvoering van de Swift. Allerlei overbodigheden zijn uit die auto gestript en dat maakt hem geschikt om lekker mee te scheuren.

Al voorbereiding op de HGJB-Kerstconferentie lees ik me in op het thema ‘Slapend Rijk’ en al lezend merk ik dat mijn geloofsauto gestript wordt. Allerlei overbodigheden en franjes die leuk klinken maar niet werken worden verwijderd. Ik slank als het ware af van een Ford Focus naar een Suzuki Swift. En ik moet zeggen: dat scheurt best lekker en maakt mijn geloof ook heel wat wendbaarder. Hieronder heb ik maar even een paar dingen op een rijtje gezet die ik nu niet meer geloof.

  1. Het eeuwige leven begint als Jezus terugkomt

‘Laten we proberen ons leven hier op aarde zonder al te veel kleerscheuren door te komen, later komt het allemaal goed’. Jezus echter keert het perspectief om als Hij bidt ‘Het eeuwige leven, dat is dat zij U kennen, de enige ware God’. Dat is dus nú al. Dat is dus híer. Dat geeft me een heel nieuw perspectief op mijn leven: in plaats van ‘zonder al te veel kleerscheuren’ wordt het ‘alles wat van Mij is, is van jou’ (Luk. 15:31).

  1. Zondebesef is telkens weer de weg tot God

De ervaring van Gods genade is noodzakelijk en levensveranderend. Het is echter niet Gods doel om ons klein te hóuden.

Het is niet Gods doel ons klein te houden

Integendeel, Zijn genade en liefde richten ons op en beschermen ons tegen alle aanklachten en veroordelingen die vanuit de cultuur en ons eigen hart tot ons komen. (1 Joh 3:20) 

Hé wat een leuk idee!

  1. ‘What would Jesus do?’ is de richtlijn voor ons leven

Het probleem met bovenstaande vraag is dat we niet geroepen zijn om het leven van Jézus te leiden. We zijn geroepen om ons éigen leven te leiden en Jezus helpt ons om dat zo goed mogelijk te doen. ‘Hoe zou Jezus dit doen?’ is daarom de vraag die zoden aan de dijk zet (Kol3:17). Een subtiele verandering, maar wel eentje die jou met al je eigenaardigheden en voorkeuren respecteert als Gods unieke creatie.

  1. Vragen = egoïstisch = slecht

Tevredenheid is een deugd, maar kan snel omslaan tot een dogma dat al je van God gegeven dromen neerslaat. Je droom van een kinderfeestje in de stralende zon. Je droom om van meer betekenis te zijn op je werk. Je droom van een gelukkig gezinsleven. Je droom van nieuwe schoenen. Jezus zei nooit: ‘Niet klagen maar dragen’. Hij zei: ‘Bidt en u zal gegeven worden’. Het is dus: vragen = God betrekken bij je dromen = goed.

  1. ‘Wees Heilig!’ – dat lukt je nooit.

Wij zijn geen minions van God, we zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis. Hij wil ons met de oproep ‘Wees heilig’ niet moedeloos, apathisch en incompetent maken,

Wij zijn geen minions van God

maar juist laten zien van hoeveel betekenis we kunnen zijn. Hij vormt ons tot schepselen die deze oproep kunnen volbrengen.

Welke dingen geloof jij niet meer? En hoe vind je dat?

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s