7 manieren om weer fris te bidden

Bidden… in gesprek zijn met God. Je hart met Hem delen. God de ruimte geven jou nieuwe dingen te leren over Hem, je vriendinnen en familie. Prachtig. In theorie dan.

Want waarom komt het zo vaak voor dat we ‘amen’ hebben gezegd en eigenlijk niet eens meer weten wat we gebeden hebben. Of dat we een heel vragenlijstje voor God neergelegd hebben, maar Hem niet bedankt hebben voor al het moois waar we die dag van genoten hebben. Daarom hier een frisse blik op bidden! 7 manieren die ons helpen om weer te bidden met heel onze ziel, al onze kracht en heel ons verstand.

Dankbaarheidsboekje

Denk klein, want God is er altijd en overal

Sta er eens bij stil dat je elke seconde van de dag, van jouw leven, aan God te danken hebt. Ga de uitdaging aan en maak vandaag nog een start met een bewust, dankbaar leven! Schrijf aan het eind van iedere dag drie punten op waar je God dankbaar voor bent. Zo eindig je de dag altijd positief. En: denk klein, want God is er altijd en overal! Ook als jij je boterhammen smeert voor je schooldag.

Variant: schrijf je gebedspunten op en ontdek dat God – op de tijd die Hij wil – jouw gebeden verhoort!

Gebedswandeling door de buurt 

Heb je wel eens bedacht hoe je tot zegen kunt zijn voor de omgeving waarin je woont? Hoe jij verschil kunt maken in jouw buurt? Doordat jij verbonden bent met Jezus, kun je door het gebed zegen verspreiden.

Plan een moment om een lekkere wandeling te gaan maken. Loop rustig door de buurt en bid: dank God, spreek je verlangens voor deze buurt uit, vraag een zegen voor de mensen die er wonen, noem de mensen bij naam als je ze kent. En maak eens een praatje met ze, zodat je weet wat ze bezig houdt en je nog gerichter kunt bidden. Zo kun je natuurlijk ook bidden voor je jaargenoten!

Gebed met en voor vrienden

Met vrienden deel je leuke, verdrietige, gezellige, spannende, onzinnige, moeilijke en grappige dingen uit je leven. Dat is nou waardevol aan vriendschap: dat je je leven niet alleen leeft, maar samen. Het is ook mooi om door middel van gebed op elkaar betrokken te blijven.

Vorm een gebedsgroepje. Kom één keer per maand bij elkaar om te delen hoe het gaat, God te danken voor mooie dingen, en te bidden voor zorgen. Iedereen noemt voor zichzelf twee of meer gebedspunten, die je in een gebedsboekje schrijft. Op iedere dag van de week wordt er voor één of meerdere personen van je groepje gebeden. Neem daar dus ook echt elke dag de tijd voor.

Hé wat een leuk idee!Beloften 

Ons geloofsleven gaat met vallen en opstaan

Ons geloofsleven gaat met vallen en opstaan. Het ene moment ben je vol van God, geniet je van alles om je heen en ben je dankbaar. Je neemt tijd om met God te praten en in je bijbel te lezen. Maar dat kan ‘zomaar’ omslaan naar een moment dat de woorden uit de Bijbel je even niet zo raken; je begrijpt niet goed wat er staat en je gaat twijfelen. Gelukkig staat de Bijbel vol beloften die je op deze momenten kunnen helpen het licht te blijven zien!

Ga in de Bijbel op zoek naar twaalf beloften van God, schrijf ze op en bewaar dit briefje goed. Kies één van de beloften uit en leer deze uit je hoofd (iedere maand één). Maak een kunstwerk over/van deze belofte, hang ‘m op in je slaapkamer. Neem iedere dag de tijd om de belofte tot je door te laten dringen. Dank God dat Hij ons zoveel beloften geeft die ons helpen vast te houden aan ons geloof en daarin te groeien. Alvast wat tips: Exodus 14:14, Jesaja 43, Jeremia 29:11, Mattheüs 28:20.

ABC–gebed

Eens even niet je standaard-gebedslijstje voordat je onder de dekens kruipt. Je bidt automatisch en weet aan het eind niet meer wat je in het begin gezegd hebt. We doen het anders! Ga er maar eens voor zitten en schrijf het ABC onder elkaar op. Bij iedere letter bedenk je een gebeds– of dankpunt: een naam, gebeurtenis, huisdier, nieuwsbericht, etc. Terwijl je het ABC aanvult, bid en dank je voor deze punten. Je zult ontdekken dat er gebeds– en dankpunten bovenkomen waar je anders niet 1-2-3 opgekomen was!

In de kerk

Waar zit jij als je in de kerk zit? Altijd op hetzelfde plekje met dezelfde mensen om je heen? Of ga je steeds ergens anders zitten om weer andere mensen te zien en te spreken? En wat doe jij op het moment van ‘stil gebed’ in de dienst? Besef eens hoe prachtig het is dat je de tijd krijgt om een moment stil te zijn, met God te zijn, Hem te danken en te vragen jou en de mensen om je heen te zegenen. Bid op zo’n moment ook voor degene die voor en naast je zit, voor de predikant, koster en organist. En kijk eens goed om je heen: zie je iemand die je nog nooit eerder gezien hebt? Neem deze persoon dan ook mee in je gebed. Op deze manier ben je ook tot zegen voor hen!

In de wacht

Daar zit je dan in ’t bushokje, te wachten tot de bus eindelijk komt. Misschien wel frustrerend: net te laat gekomen, het is koud, je wilt graag naar huis, je hebt ’n berg verslagen te maken. Ga de uitdaging aan en zie dit anders! In plaats van altijd maar door te gaan, van afspraak naar afspraak, is het goed om even ‘in de wacht te zitten’. Dat is een moment om even niet je iPhone te pakken, maar in gesprek te gaan met God. Besteed je tijd nuttig en bid ook voor je medepassagiers!

Door: Karin de Winter, eerder verschenen in de PIT

Wat helpt jou om weer met nieuwe overtuiging te gaan bidden?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s